Přeskočit navigaci

Studijní a vědecká knihovna v Hradci Králové

Studijní a vědecká knihovna
v Hradci Králové
On-line katalog Co číst Digitální knihovna

Crowdfunding – cizí slovo, které je dobré znát i v knihovně

Autor: Vanda Vaníčková
Vyšlo 7. 12. 2017 v čísle Ročník 27 (2017), Číslo 4, v sekci Jak na to?

Ač se to mnohdy při pohledu na svět kolem nás nezdá, mezi lidmi je čím dál tím víc peněz. Je jen na nás, zda se k nim dokážeme dostat. Nenarážím na ověřený způsob poctivé práce ani na trestnou činnost, ale na myšlenku hromadného financování, tzv. crowdfunding.
 
Crowdfunding (složenina anglického crowd – dav; funding - financování) je pojem označující způsob financování, kdy lidé dobrovolně přispívají libovolnou částkou za účelem vybrat částku cílovou. Je jedno, zda se jedná o podporu plánů jedince, vynálezu nebo o charitativní projekt.[1] Nejlepší představu, jak vypadá takový konkrétní produkt crowdfundingu, si uděláte vzpomínkou na sbírku peněz na stavbu nové budovy Národního divadla v Praze. Ano, přesně tahle známá historická ukázka českého vlastenectví je zároveň i ukázkou crowdfundingu v praxi.
V dnešní době je crowdfunding značně rozšířený díky boomu sociálních sítí. Oslovit „investory“ je při rychlé, a hlavně všudypřítomné elektronické komunikaci snazší (a možná i méně stresující) než obcházet sousedy a ťukat na dveře s prosbou o příspěvek. Neosobní virtuální komunikace má (logicky) i temnou stranu síly. Záměr, pro který získáváte peníze, musí zaujmout na první pohled. Chytit a nepustit. Prezentace nápadu musí být originální a zajímavá pro cizího člověka, který obvykle nezná dobré úmysly, s nimiž jdete se svou kůží na trh. Zároveň musí být sebeprezentace silná natolik, aby lidé přispívali právě vám, a ne jiným projektům. Crowdfunding není omezený oborem, proto ho mohou zkusit i knihovny. Pro inspiraci ze světa knih nemusíme chodit daleko. Netýká se sice přímo knihoven, ale o knížky jde. Respektive jednu knížku.
Dvojice mladých autorů z Hradce Králové, Jaromír Štejnar a Michal Široký, vydala v roce 2017 pohádkovou knihu pro děti Medvěd Wrr: Po přečtení zavřít![2] právě díky crowdfundingu a finanční podpoře lidí. O čem je děj knihy, neprozradím, přečtěte si knihu s krásnými ilustracemi sami. Naznačím ale, že právě knihovníci by mohli být těmi, kdo pochopí vášeň hlavního hrdiny a dokážou se do něho vžít…
Autoři umístili svůj projekt na server Hithit, kde jednoznačně zaujal. Podařilo se jim totiž splnit podmínky, které jsou na serveru popsány. Během lhůty 45 dnů zaujali lidi, byli „kreativní, pracovali s emocemi a nabídli náležité odměny donátorům“.[3] Tato slova mohu potvrdit: sama jsem na vznik knihy přispěla, když jsem informaci objevila na facebooku. Na sociální síti jsem zároveň sledovala příspěvky mapující vývoj tvorby knihy. Autoři dělali všechno pro to, abych jako „zaháčkovaný dárce“ dostala to, co očekávám – aktuální informace o díle, které vzniká i díky mně. Detaily o cestě Medvěda Wrr na svět si můžete přečíst v jednom z rozhovorů, které autoři poskytli.[4]
 
I v otázce crowdfundingu platí otřepané tvrzení, že nejlépe věc poznáte, pokud si ji sami vyzkoušíte. Nemusíte hned sahat po roli nejtěžší - autor projektu -, můžete začít i jako investor něčeho, co vás zaujme. Vybírat můžete z českých i zahraničních portálů:

Zahraniční portály neuvádím náhodně, lze na nich totiž najít i projekty pro Čechy a od Čechů. Naše domácnost například podpořila snahu herního vývojáře Daniela Vávry vydat počítačovou hru typu RPG (role-play-game), zasazenou do středověku. Zamýšlená cílová částka vývojářského týmu byla 10 milionů, zbytek měli zajistit sponzoři. Od výše investice se odvíjelo poděkování autorů – bylo možné získat sběratelské karty, brožury, ale i například speciální poctu ve hře (obraz v interiéru hradu, náhrobek na hřbitově apod.).
Závěrem o myšlence crowdfundingu shrnutí: nic není nemožné, dětské radosti se dají i v dospělosti uspokojit různým způsobem. :-)
 
Kontakt na autorku: vandav@seznam.cz
 
[1] Příkladem podpory charitativního projektu z českého prostředí je sbírka na pomoc lidem trpícím amyotrofickou laterální sklerózou (ALS); sbírku propagoval v jednom ze svých vlogů youtuber Stejk. Stejkova iniciativa pomohla k dosažení cílové částky a troufám si tvrdit, že přivedla zároveň i dárce, které by téma představené na jiném kanálu (například reklama v televizi) minulo. Odkaz na video s názvem Potřebuju pomoc: https://www.youtube.com/watch?v=PvtCzSMBGss&t=1s
[2] Více o knize: http://www.thewrr.cz/
[3] Co je Hithit. Hithit [online]. 2017 [cit. 2017-09-18]. Dostupné z: https://www.hithit.com/cs/article/whatIsHithit

verze pro tisk · PDF verze