Studijní a vědecká knihovna
v Hradci Králové
Photogallery On-line catalogue

Nebojme se sociálních sítí

Autor: Vendula Bednářová
Vyšlo 12/6/2018 v čísle Ročník 28 (2018), Číslo 4, v sekci Naše téma

elektronick-e-zdroje-a-slu-zby-v-knihovn-ich-NOV-e.png
Sociální sítě, sousloví, které slýcháme čím dál častěji, ještě stále v někom probouzí obavy, nebo alespoň rozpaky. Např. v rodičích, seniorech, ale třeba i u knihovníků. Evokuje i vám něco nového, technického, složitého a možná i nebezpečného? Pokud ano, pokusím se vás přesvědčit, že nejde o nic zlověstného, ale o skvělý nástroj, který vám pomůže při práci se čtenáři. Možná se vám dodnes dařilo se sociálním sítím vyhýbat. Svůj volný čas trávíte raději nějakým koníčkem, četbou, procházkou nebo s rodinou. V profesním životě se ale sociální sítě ignorovat nevyplatí. Staly se nerozlučnou součástí života většiny obyvatel, a tedy i většiny návštěvníků knihoven. Knihovna bez facebooku se může stát knihovnou zastaralou, pro některé uživatele i nedohledatelnou. Pokud tedy chcete zůstat v povědomí svých čtenářů a také oslovovat čtenáře nové, nebojte se ničeho a pusťte se do práce se sociálními sítěmi.
 
O čem mluvím, když mluvím o sociální síti?
Sociální síť je internetová služba. Po zaregistrování vám umožní zveřejňovat vlastní obsah v podobě textů, obrázků nebo videí a také komunikovat s dalšími registrovanými uživateli. Lidé přihlášení na sociálních sítích si mezi sebou posílají zprávy, organizují společná setkání, sdílejí fotografie. Sociální sítě jsou různé. Liší se např. tím, jaký obsah na nich uživatelé zveřejňují. Na některých fotografie (instagram, pinterest), na jiných videa (youtube) nebo texty, fotky i videa (facebook, twitter).
 
Proč používat sociální sítě pro knihovnu?
Kromě soukromého profilu nabízí většina sítí také možnost založit profil instituce. Např. knihovna tak může mít profil na některé ze sítí a komunikovat na ní se svými čtenáři a uživateli. Ať už to znamená informování o službách či kulturních a vzdělávacích akcích dané knihovny, nebo odpovídání na dotazy čtenářů. Lidí, kteří používají sociální sítě, stále přibývá. Jsou mezi nimi mladiství, dospělí i senioři. Mladší generace dokonce začíná více vyhledávat informace na facebooku než na webových stránkách institucí. A když mají dotaz, napíšou přes facebook zprávu a za chvíli dostanou odpověď přímo od knihovníka. Být dohledatelní na této sociální síti je důležité pro budování vztahu s klienty. „Loni využívalo sociální sítě denně 69 procent českých uživatelů těch internetů, letos je to už 80 procent z nich. Zvyšuje se také deklarovaná doba, kterou na sociálních sítích v průměru tráví, a to ze 144 na 149 minut denně,“[1] shrnuje ve svém článku Peter Brejčák. Každý den tedy máte možnost oslovit uživatele sociálních sítí, aniž by přišli přímo do knihovny. Další velkou výhodou sítí je fakt, že na nich lidé sdílejí informace se svými přáteli, kamarády, známými. Když někoho zaujme vaše kulturní akce, může na ni okamžitě pozvat kamaráda a informace se tak šíří tou nejlepší cestou. Na doporučení od přátel totiž dáme vždy víc než např. na placený inzerát. Na sociálních sítích můžete s lidmi komunikovat neformálněji. Ukažte jim, že knihovna není konzervativní instituce, kde se neděje nic nového a zábavného, jak si stále někdo může myslet. Nebojte se být vtipní, humor patří k věci.
 
Do jaké sociální sítě se vyplatí investovat čas a energii?
Sociálních sítí je vícero a není nutné být na všech. Jejich správa zabere hodně času a je lepší věnovat se jedné síti naplno, než mnoha z nich, ale jen sem tam, když máte zrovna čas. Před vstupem na sociální síť je tedy důležité vyčlenit si čas na její správu. Počítejte s tím, že je třeba vymyslet komunikační strategii. Tedy jaký obsah budete chtít na síti sdílet, pro jakou cílovou skupinu, jak často budete zveřejňovat příspěvky apod. Zaměstnanec, který si vezme práci se sociálními sítěmi na starost, potřebuje dostatek prostoru na vytváření příspěvků, které vymýšlí, pořizuje k nim originální fotografie nebo vyhledává obrázky, které následně upravuje a vymýšlí k nim stručné, jasné a zajímavé texty. Musí rychle reagovat na dotazy čtenářů, nejlépe i o víkendu. Jeho povinností je také sledovat nové trendy, vyhodnocovat jednotlivé kampaně apod. Dopřejte mu na práci čas a podporujte ho. Pokud se sociálními sítěmi začínáte, je dobré založit si profil na jedné nebo na dvou. Stěžejní sítí je momentálně facebook, který využívá nejvíce lidí. K němu je vhodné přibrat např. instagram, který je právě na vzestupu a od facebooku se obsahově liší.
 
Sociální sítě jsou silné komunikační i propagační nástroje. Jejich používání je zdarma s možností využití placené propagace, která je cenově dostupná opravdu pro každého. Jejich správa je velmi jednoduchá a zábavná. Nebojte se jich. Oslovte díky nim nové čtenáře a potěšte ty stávající.
Nevíte, z jakého konce to vzít? Podívejte se na sítě jiných knihoven, například na facebookový profil knihovny v Táboře (www.facebook.com/knihovnatabor) či Třinci (www.facebook.com/knihovna.trinec) nebo na instagram Městské knihovny v Praze (www.instagram.com/knihovna_praha).
 
Kontakt na autorku: vendula.bednarova@mlp.cz

 
[1] BREJČÁK, Peter. Infografika: Jak Češi využívají ty internety a sociální sítě v roce 2018. Tyinternety.cz [online]. 2018 [cit. 2018-10-09]. Dostupné z: https://tyinternety.cz/socialni-site/infografika-jak-cesi-vyuzivaji-ty-internety-a-socialni-site-v-roce-2018/

verze pro tisk · PDF verze