Se Čtipískem na webu
Autor: Michaela Sehnalová
Vyšlo 3/14/2019 v čísle Ročník 29 (2019), Číslo 1, v sekci Webové stránky knihoven
Na Královéhradeckou knihovnickou konferenci 2018 jsem přijela v doprovodu plyšové postavičky Čtipíska Knihovnického, maskota dětského oddělení Knihovny Václava Čtvrtka v Jičíně, a společně jsme kolegyním a kolegům představili koncepci online komunikace s dětskými čtenáři. Čtipísek Knihovnický je fyzicky přítomen na všech akcích dětského oddělení, zároveň je průvodcem po nově zrekonstruovaných webových stránkách dětského oddělení, má svůj vlastní profil na sociální síti Facebook a propůjčil svou tvář instagramovému účtu jičínské knihovny. Jedná se tedy o jednotné pojetí komunikace na více úrovních.
Čtipískův webík
Stejně jako celé webové stránky je i dětský web vytvořen na šabloně Wordpress – tím umožňuje vcelku snadnou administraci obsahu. Čtipísek je průvodcem dětí po webu, ukazuje, jak vyhledávat v online katalogu, informuje o výpůjčním řádu, představuje sebe i knihovnice, se kterými se děti v dětském oddělení potkávají.
Facebook knihovny
Další prostor pro komunikaci tvoří sociální sítě. Zatímco na oficiálních webových stránkách je obsah výsostně formální, neboť náleží instituci, která v kulturním životě města zaujímá důležitou roli, jsou sociální sítě koncipovány méně formálně. Na sociálních sítích se lidé především baví, proto i komunikace se čtenářem je přátelštější. Jičínská knihovna má své oficiální facebookové stránky, kde sdílí obrázky, plakáty akcí, fotky, novinky. Zároveň se na této stránce tvoří události, které knihovnice sdílejí na osobních profilech a zvou přátele na facebooku. Jedná se o účinnou reklamu, která se pouhopouhým nasdílením může dostat k širokému okruhu uživatelů. Zároveň může knihovna sledovat potenciální zájem ze strany uživatelů facebooku a je tak možné dopředu odhadnout návštěvnost. Počet uživatelů, kteří dali facebookové stránce Knihovny Václava Čtvrtka v Jičíně lajk (označili tlačítkem „To se mi líbí“), neustále stoupá. Informace o množství uživatelů, kteří navštívili facebookovou stránku knihovny, naleznou správci profilu v záložce zvané Přehledy. Zde mohou kontrolovat úspěšnost příspěvků: počet kliknutí na příspěvek, počet reakcí a dosah příspěvku. Dosah obsahu facebookové stránky jičínské knihovny je zcela organický, tedy bez placené reklamy.
Se Čtipískem na „fejsu“
Čtipísek Knihovnický funguje na facebooku jako osobní uživatelský profil, nemá tedy přístup k metrikám návštěvnosti jako facebooková stránka. Jeho uživatelský profil ale sbírá přátele na facebooku, tedy i vy se můžete se Čtipískem spřátelit. Přátel má Čtipísek kolem 300. Na své zdi uveřejňuje aktuality z dětského oddělení, fotografie, plakáty, soutěže atp., sdílí i příspěvky z oficiálního facebooku knihovny. Ale nekomunikuje pouze prostřednictvím příspěvků, jeho přátelé mu posílají zprávy i na chatu. Tato komunikace v reálném čase je pro některé uživatele velmi důležitá, informace jsou potřebné okamžitě, uživatel nemá čas na oficiální e-mailovou komunikaci.
Se Čtipískem na „insta“
Obliba sociální sítě Instagram v poslední době stoupá, a to především u mladé generace. Ta dokonce tvrdí, že „facebook je mrtvý a jen pro starý“, jeho aplikaci si v chytrých telefonech ponechávají pouze kvůli messengeru (chat). Na instagramu již nejde tolik o text, ale spíše o obrazový obsah. Zpravidla se publikuje fotografie s popiskem a je označena tzv. hashtagy (#), díky nimž je příspěvek dohledatelný v rámci zájmových oborů. Jako příklad může sloužit příspěvek, který knihovnice na instagramu publikovaly během výjezdu do Malých Svatoňovic. Jednalo se o fotografii sochy bratří Čapků, jež byla opatřena hashtagy #karelcapek, #josefcapek, #capkove. Díky těmto hashtagům se fotografie objevila v knihovně v Aucklandu, která je na svém instagramu fanouškem Karla Čapka. Fotografii následně komentovali: „❤ from some Capek fans on the other side of the world!“[1] Jičínská knihovna tedy v rámci virtuálního prostoru žije téměř po celém světě.
Čtipísek propůjčil instagramu Knihovny Václava Čtvrtka v Jičíně svou tvář. Příspěvky na něj vkládají knihovnice prostřednictvím aplikace, kterou mají nainstalovanou ve svých telefonech. Obsah se tedy na instagramu objevuje v reálném čase: fotografie z příprav akcí, z akcí samotných, novinky v půjčovně, zajímavé knihy atd. Počet followerů narůstá: instagram knihovny sledují především další knihovny, kulturní instituce Jičínska, nakladatelství a knihkupectví, knihovnice a knihovníci, čtenáři a spolupracovníci knihovny.
Na závěr příspěvku o komunikaci Čtipíska Knihovnického na webu jsme si společně s účastníky konference udělali skupinové selfie (typ fotografického autoportrétu) a okamžitě nasdíleli na instagram jičínské knihovny. Na závěr celé konference pak Čtipísek zapózoval pro instagramový účet Studijní a vědecké knihovny v Hradci Králové. Naleznete ho pod hashtagem #čtipísek.
Kontakt na autorku: sehnalova@knihovna.jicin.cz
Web knihovny: http://knihovna.jicin.cz/
verze pro tisk
· PDF verze