Studijní a vědecká knihovna
v Hradci Králové
Photogallery On-line catalogue

Technologií se nebojme!

Autor: Tomáš Pipota
Vyšlo 12/2/2021 v čísle Ročník 31 (2021), Číslo 4, v sekci Nové trendy

Jak začít?
Vážený čtenáři, abychom se mohli bez jakékoliv brzdy vrhnout do světa nových technologií, je třeba zde odložit všechny předsudky a zkostnatělé představy o našem povolání. Zapomeňme na tiché půjčovny, kdy největší starostí je ticho a jestli jsou knihy správně zařazené. Nesmíme se vázat na doby, kdy „pšt!“ bylo naší těžkotonážní zbraní. To, pokud chceme, aby naše knihovna fungovala, musí vymizet. 
 
Co nakupovat?
Než se knihovna rozhodne do čehokoliv investovat (VR, herní konzole, kamery a střižna atp.), měla by dobře vyhodnotit, pro koho ono vybavení nakupuje, jestli o něj vůbec je zájem, a pokud ano, zda budou zaměstnanci schopni ono zařízení obstarávat a vytvářet s ním programy.
Situaci budu popisovat ze svého úhlu pohledu, tedy z úhlu pohledu pracovníka oddělení pro děti se zaměřením na práci s teenagery. 
Základem je tedy dobrý průzkum. Dotazník, rozhovory a diskuze. Každé oddělení pro děti dělá alespoň několik programů pro základní školy z okolí. Nechte si na konec pár minut na dotazy o knihovně a uvidíte, že časem nasbíráte dost podnětů a inspirace potřebné k rozhodování.
Je mi jasné, že pro velkou část knihovnic a knihovníků je těžké udržovat si přehled v technologických trendech. Pro začátek opravdu stačí jednou za čas projít technologické vlogy a pokecat se studentíky. ☺
 
Ozoboti, VR nebo konzole?
Je čistě na vás, kde začnete. Otázkou ale je, co je vaší prioritou. Je to vzdělání, nebo snaha o to, aby mladí začali navštěvovat knihovnu v hojnějším počtu? Pokud je to to první a je to váš prim, mám jednu otázku. Jak budete působit na někoho a vzdělávat ho, když není přítomen? ☺
Virtuální realita je velmi slušný začátek. Základní pořizovací cena je sice větší, ale pokud připravíte vhodnou propagaci, víte, že o tento druh technologie je zájem, a vystavíte nějaké programy knihovny kolem toho, investice se vyplatí. Jakmile vytvoříte základní skupinky návštěvníků, které se vám díky pozitivní zkušenosti začnou vracet, máte to nejtěžší za sebou. Dále na vás čeká ta zábavnější část práce, kdy vyhledáváte volné nebo placené programy, které mají nějakou vzdělávací hodnotu, poukazujete na ně, hrajete to s návštěvníky a v průběhu toho všeho jim pašujete domů komiksy a knihy s tématy, které v oněch hrách mají rádi. Není to sprint, ale běh na dlouhou trať.
Herní konzole jsou primárně skvělý nástroj, jak dotáhnout mladé. Po roce restrikcí jsou teenageři  (a nejen oni) neskutečně unavení z obsahu sociálních sítí a díky sociálnímu odloučení jsou daleko apatičtější k jakýmkoliv formám reklamy ať už na sociálních sítích, nebo na jiných kanálech; z toho vyplývá jednoduchý fakt (viz výše) že o tom, co je u vás nového, je třeba jim říci a ideálně jim to ukázat. A já vám z vlastních zkušeností mohu říci, že jakmile jim na besedě ukážete nový xbox či ps5, slušná část z nich se odpoledne vrátí to vyzkoušet. ☺
A že to nemá vzdělávací hodnotu? To je úplně jedno, protože knihovna má být místo zábavy, bezpečí a srandy. Pokud byste přece jenom chtěli, aby to mělo nějakou přidanou hodnotu, můžete s dětmi udělat besedu o tom, jak streamovat na různé sítě herní obsah. Xbox i PS mají velmi jednoduché rozhraní pro nastavení herních streamů. Ukažte to mladým hráčům, řekněte jim, že mohou streamovat herní obsah na sociální sítě, a nechte je se vyřádit.
 
A co tam máme dále?
Ozoboti jsou krásná hračka, ale pokud s ní nejsou vedené programy, bude vám to tam ležet „jako mršina“.
Zajímavé jsou ale 3D tiskárny od firmy PRUSA. Tady se nám opět otevírá neskutečná škála možností. Můžeme zmínit například nabídky kurzů 3D modelování (pokud má knihovna k dispozici novější počítače), možnosti tisku vlastních propagačních předmětů a prakticky čehokoliv, co si čtenáři zamanou, výrobu chybějících částí různých deskových her nebo třeba podporu místních TTRPG skupin (TTRPG ‒ tabletop roleplaying game ‒ stolní hry na hrdiny).
 
Vážení kolegové, vážené kolegyně, závěrem pár slov. Knihovna by měla přinášet pokrokové myšlenky všem. Měla by zpřístupňovat moderní technologické trendy každé věkové skupině. Zní to hezky, že? Jasně, ale v první řadě si musíme uvědomit, že je jen a pouze na našem úsilí, schopnostech či snaze, jak to bude fungovat.
 
Technologií se nebojme. Zatím to nevypadá, že Skynet převezme kontrolu.
 
Kontakt na autora: tomas.pipota5@gmail.com

verze pro tisk · PDF verze