Studijní a vědecká knihovna
v Hradci Králové
Photogallery On-line catalogue

Inspirativní seč na Seči

Autor: Vanda Vaníčková
Vyšlo 3/20/2025 v čísle Ročník 35 (2025), Číslo 1, v sekci Tipy a náměty

Životní styl dnešní doby ovládají židle, technologie a kofein, dočetla jsem se nedávno v knize Stvořeni k pohybu.[1] Tento článek píši v pohodlí křesla u počítače s kávou po svém boku, takže je to k zamyšlení. Zamyšlení však může rychle skončit, neboť se v článku budu věnovat akci zaměřené na digitální vzdělávání, takže uvedený výrok z knihy podepisuji. Židle, technologie a kofein!
Začátkem listopadu proběhl 12. ročník konference DigiSeč,[2] věnující se praktickému využívání digitálních technologií ve školách a v dalších vzdělávacích institucích. Myslím, a to nejen proto, že jsem lektorovala jeden z workshopů, že je téma akce aktuální a platné i pro knihovníky. Čím? Vybrala jsem vám, milí knihovníci, pár tipů jako inspiraci pro profesní a osobní rozvoj.

  • Webináře zaměřené na posílení digitálních kompetencí
Začala bych u samotného organizátora akce – Národního pedagogického institutu ČR (NPI ČR). V souvislosti s revizemi rámcových vzdělávacích programů (pro laiky: dokumentů, od kterých se odvíjí vzdělávání ve školách) poskytuje NPI ČR zdarma webináře[3] s různým zaměřením, vždy ale orientované na rozvoj digitálních kompetencí žáků a dětí. Z desítek webinářů si stačí jen vybrat, co využijete v knihovně nejvíce. Namátkou – budou to digihrátky s textem, autorské právo, Canva nebo třeba myšlenkové mapy? Uživatelsky přívětivá je délka webinářů (od 90 minut) i odpolední doba konání.
  • Wikipedie a její nej články
Na Wikipedii zabrouzdám čas od času stejně jako mnoho uživatelů na internetu. Až nyní jsem se ale dozvěděla o ikonách puzzle kostiček. Myslím, že je to cenný postřeh pro jakoukoli osvětu uživatelů o práci se zdroji. Každá jazyková mutace Wikipedie má u 250 článků umístěnou ikonu zlaté kostičky puzzle, která řadí článek mezi tzv. nejlepší články. Takové příspěvky splňují předepsaná kritéria kvality schvalovacího procesu. Stříbrným kouskem puzzle jsou označeny dobré články, těch je v české verzi aktuálně 797. Oba seznamy usilující o vyzdvižení kvalitních článků jsou součástí WikiProjektu Kvalita[4], jehož cíl je díky názvu jasný.
Často se setkávám s extrémy, kdy na jedné straně někdo Wikipedii používá jako jediný zdroj informací, a na druhé straně například ve školách učitelé a priori zakazují čerpat informace z Wikipedie. I proto není od věci šířit povědomí o puzzle ikonkách a poselství, které nesou. A pro zájemce ještě jeden tip: u některých článků lze najít ikonu zámku. Schválně tipujte a pak si dohledejte, co znamená a jaká pravidla se k ní vážou. ☺
  • Interaktivní a aktuální pomoc pro finanční gramotnost
Důležitost finanční gramotnosti netřeba obhajovat. Stejně tak skutečnost, že se často objevuje jako téma vzdělávacích akcí v knihovnách, a to pro věkově pestré publikum. Nadace České spořitelny přináší novou platformu Skoala[5]. Jedná se o interaktivní materiál, který provází základními tématy finančního vzdělávání. Určen je učitelům, takže má formu metodického materiálu s připravenými lekcemi, motivačními videi, diskusními otázkami či vzdělávacími hrami. Po registraci je veškerý obsah zdarma, včetně možnosti materiály stahovat a pracovat s nimi offline. Pro toho, kdo nechce kupovat zajíce v pytli, je na stránkách zveřejněna lekce Marketingové kejkle: Kterak se nezbláznit ze řvavého světa vtíravých reklam, jež je k prohlédnutí i bez registrace. Mimochodem, video o reklamě z této ukázkové lekce mě nadchlo a už za dva týdny „se mnou jede“ na projektový den k deváťákům.
  • Kdo je připraven, není překvapen
Mezi desítkami konkrétních aplikací a nástrojů mě na konferenci zaujala poznámka, kterou uvádím jako poslední inspiraci, v tomto případě spíše doporučení. Jedna lektorka, učitelka na základní škole, se podělila o svůj dlouholetý zvyk směrem k rodičům. Průběžně je informuje, jaké aplikace a nástroje budou se žáky ve výuce používat, proč volí zrovna tyhle, zda jsou zdarma, jaká data o žácích uchovávají apod. Předchází tak nepochopení, obavám a v neposlední řadě kritice, že jsou žáci během výuky zbytečně na mobilech nebo že potřebují k práci elektronická zařízení. Nesnažím se naznačit, že by měl knihovník poskytovat rodičům dětí, které do knihovny chodí, pravidelný informační servis, s čím a jak pracují. Nicméně myslím, že informovat, uklidnit a vysvětlit záměr toho, jak s technologiemi v knihovně spolu s jejich dětmi pracujete, opravdu může pomoci předejít nedorozumění. A možná to dokonce může nalákat rodiče a vyslat jim zprávu, že knihovny „vědí, co dělají,“ a jdou s dobou i po stránce technologické.
 
Kontakt na autorku: VandaV@seznam.cz
 
 
[1] Autoři Kelly a Juliet Starret, zajímavé čtení o tipech na zlepšení fyzické kondice těla a zmírnění následků sedavého způsobu života.
[2] Na webových stránkách konference si můžete prohlédnout videa z plenárních přednášek loňského ročníku (od školního pohledu na digitální svět až po armádní optiku), dostupné na WWW: https://digitalizace.rvp.cz/digisec-2023.
[3] Nabídka webinářů dostupná na WWW: https://digitalizace.rvp.cz/nabidka-podpory/kurzy-a-webinare.
 
[4] Více o WikiProjektu Kvalita dostupné na WWW: https://cs.wikipedia.org/wiki/Wikipedie:WikiProjekt_Kvalita.
[5] Webové stránky dostupné na WWW: https://skoala.cz/.

verze pro tisk · PDF verze